Trénink

1. úkol

·         Každé ráno (8:00)  a večer (20:00) sednout a pozorovat tok svých myšlenek

·         Každou myšlenku si podrž a rozeber a nenech se rozptylovat jinými myšlenkami

·         Začni na 5 minutách a každý den cvičení o 1 minutu prodluž až do 10 minut

 

Postup k dalšímu úkolu 24. 11. 2014

 

Knihy

7 návyků skutečně efektivních lidí

Stephen Convey

  • Buď proaktivní (Ty sám musíš věci zařizovat, organizovat, vyhledávat. Když se něco posere, nespráskneš nad tím ruce, ale najdeš alternativní cestu: prší? tak si uděláš piknik v garáži místo na louce)
  • Mysli na cíl (klaď si otázku "proč to děláš, čeho chceš dosáhnout")
  • To nejdůležitější dej na první místo (a na ostatní se vykvákni)
  • Cesta win-win (nehledej kompomisy, ale cestu, kdy vyhrávají ona. Snaž se pochopit, co druhým může pomoc. Zeptej se jich na to, buď otevřený. Když ale pomáháš, nesmíš na tom sám tratit)
  • Nejdřív se snaž pochopit druhé, teprve pak být pochopen
  • Vytvářej synergii (slučuj, spolupracuj)
  • Obnovuj svoji sílu (pravidelně sportuj!) 

Nikdy nejez sám (Umění networkingu) - Keith Ferrazzi

  • napiš si seznam cílů a dodej k nim časové termíny, do kdy musí být naplněny. Dávej si výzvy.
  • nehlídej příjmy a výdaje. Buď štědrý! A nepřemýšlej o tom.
  • jedině spolupráce vede ke skutečnému úspěchu
  • Vytvoř si síť dřív, než ji budeš potřebovat!!

 

Jak kontaktovat
  • neboj se zeptat. za to nic nedáš (buď odvážný!)
  • vždycky začínej s tím, co může udělat pro druhého!
  • opatrně se strážcem brány
  • rozvíjej, co už jsi započal (ťukej, pravidelně se připomínej)
  • předpřiprav se
  • nejvíce k Tobě přilnou lidé, kterým pomůžeš se zdravím, majetkem nebo dětmi!
  • neboj se cílit velké lidi, ale musíš jím mít co nabídnout
  • buď si vědom svého cíle
 
Jak získat kontakty
  • najdi si opinion leadery a lidi s kontakty
  • předcházej si nosné pilíře byznysu a kontaktů
  • pomáhej organizátorům akcí nebo buď organizátorem
  • jde o lidi, ne o řečníky (celebrity)
  • pořádej akce (např. u sebe doma)
  • klonuj schůzky (dva lidi na jendé schůzce)
  • iniciuj vlastní akce (např. vlatsní večeře) na cizích akcích (např. konference)

 

Jak konverzovat
  • být upřímný a otevřený (ale Johariho okno - Buď jen tak upřímný, aby to protějšku bylo příjemné, přizpůsob svoji komunikaci jemu)
  • najdi si svou parketu (psaní)
  • udržuj se v obraze (aktuální dění)
  • měj svůj názor a buď zajímavý
  • vyser se na small-talk!!!
  • ukaž svoji hodnotu
  • buď transparentní a sdílej své znalosti
  • od každého se můžeš něco naučit, s nikým nejednej nadřazeně
 
Jak udržovat kontakty
  • buď nepostradatelný
  •  
 
Bodytalk
  • když někomu podáváš ruku, dotkni se jeho lokte
 
Buduj si značku
  • mysli na to, jak vypadáš (outlook + Tvé logo)
  • vytvoř si osobní brandové sdělení (jak o Tobě mají lidé mluvit - momentální nápad "Všechno je jinak!" jako motto)
  • dej o sobě vědět
  • nepropaguj sebe, ale myšlenku
 
z 80 % rozvíjej to, co umíš
ze 20 % měň to, v čem se chceš zlepšit

O reklamě - David Ogilvy

Jenom mé výpisky, nikoliv kompletní!

Jak vytvořit dobrou reklamu

1.      Průzkum (seznámení se s výrobkem)

2.      Stanovení pozice výrobku

a.       Co to je

b.      Pro koho to je

Pamatuj – prodávají sny. Emoce. Racionální důvody nepomáhají samy o sobě, pomáhá zdání racionality (stačí slůvko „protože…“ a 3 tečky! – Robert Caldini – Influence)

3.      Image značky (Malboro man atd.)

4.      Skvělý nápad

a.       Mít znalosti

b.      Znát výrobek

c.       mít rád výrobek (jinak je to naprd)

d.      dát si čas na přemýšlení (snění, čtení, procházky…)

 

Jak poznat skvělý nápad

1.zalapám po dechu, když ho vidím

2.přál bych si na takový nápad přijít sám

3.je jedinečný

4.odpovídá naší strategii

5.dal by se používat i za 30 let!!!

 

1.      Udělej z výrobku hrdinu reklamy

2.      Musí to být skutečně dobrý výrobek

3.      Pokud je reklama dobrá, používej ji dál (a vyhodnocuj její efekt)

4.      Úspěchem je reklama šířená ústním podáním

5.      Sleduj přímou odezvu na reklamy!

6.      Kreativita je fajn, ale osvědčené postupy jsou lepší!

a.       Dlouhý text prodává více než krátký!

b.      Každý čte titulky, skoro každý popisky u obrázků

c.       Text musí nabízet

                                                              i.      Přidanou hodnotu

                                                            ii.      Řešit problém(y)

                                                          iii.      Dávat sny

d.      Inzerát v novinách bude úspěšnější, když bude připomínat normální novinový článek

7.      Nahota a sex jenom tam, kde je to relevantní (výrobkem a kulturně)

 

Dobré vlastnosti

·         Analytické schopnosti

·         Představivost

·         Smysl pro realitu

·         Schopnost posoudit celou věc z celkového hlediska (z nadhledu)

 

Jak získávat klienty

·         Podepisujte si reklamy, budujte si jméno (osobní brand)

 

Titulky

·         Čte je 5x více lidí než zbytek textu

·         nejlepší ty, které obsahují „novinky“ (zapamatuje si je o 22 % více lidí)

·         neopovrhujte osvědčenými slovy (úžasný, přední, nenadále…)

·         titulky o 10 slovech prodávají více než kratší

·         titulek v uvozovkách zvyšuje zapamatovatelnost o 28 %

·         místní určení – zajímavější pro lidi, kteří tam žijí

·         hloupé je dělat „rafinované“ a „slepé“ titulky

 

Ilustrace

1.      nejdůležitější je námět

2.      foto by mělo v čtenáři vzbudit zvědavost

3.      pokud není příběh, měl by být výrobek použit jako hlavní motiv

4.      super je ukázat na obr. Výsledný efekt!

5.      Foto přiláká více čtenářů než obrázek

6.      Postavy zvýší zapamatovatelnost (ale ne známé celebrity)

7.      Ilustrace co nejjednodušší, se zaměřením na jednu postavu

8.      Neukazovat obličej v nadživotní velikosti – odpuzuje

9.      Historické motivy nudí

10.  Co připadá zajímavé vám, nemusí tak připadat ostatním

11.  Nejvíce prodávají „Dojemné fotky dětí, zvířat a všechno, co připomíná sex“

12.  Potraviny – hotový pokrm má lepší efekt než samotné ingredience

13.  Barevné inzeráty si zapamatuje o 100 % více lidí

„Když na tebe klient zuří
dvakrát větší logo užij.
Jestli se dá znovu do křiku,
vraž do toho fotku podniku.
Když je situace nejtěžší,
vlastní tvář ho přece potěší.“

 

 

Text inzerátu

·         Průměrná čtenost 5 %

·         Pište ho k jedinému člověku – když ho čte, je sám a jedinečný! Mluvte s ním jako s člověkem!

·         Bavte ho

·         Žádná cizí slova

·         Příběh!

·         Vyhněte se analogiím – lidem nedojdou

·         Bacha na superlativy, vychloubání a chvástání!

·         Supr je „vyjádření spotřebitele“ (reference!)

·         Vždycky tam hoďte cenu výrobku!

·         Dlouhý text prodává víc (ale musí být dobrý)

·         Pozor na grafickou úpravu (jednoduší je lepší, musí se dobře číst

o   Čte se zleva doprava a odshora dolů

o   Černý text na bílém

o   Ratší řádky (užší sloupce jako v novinách)

o   Odsazení odstavců

o   Čtenáři se dívají nejdřív na ilustraci (na vrchu), pak na titulek (pod ním), pak na podtitulek (pod ním), pak na text

 

Dobrá grafická struktura

·         Text má přednost před ilustracemi

·         Je vysázen patkovým písmem (lépe se čte, snáze se rozlišuje, lidé jsou na něj zvyklí – a čtení je o zvyku!)

·         3 sloupce

·         Každý fotografie má popisek!

 

Typografie

Čtení je o zvyku!

1.      Dvouřádkový podtitulek zvýší chuť číst

2.      Zvětšené písmeno na začátku textu zvýší čtenost o cca 13 %

3.      První odstavec max 11 slov

4.      Po 5-7 centimetrech textu dej mezititulek!

5.      Odsazení odstavců

6.      Nejdůležitější věci tučně a kurzívou

7.      Pomáhají odrážky, šipky, číslování (grafické znaky!)

8.      Správný font a jeho velikost

 

Televizní reklamy

Pomáhá

·         Humor

·         Záběry ze života

·         Vyjádření spotřebitele

·         Názorné ukázky

·         Řešení problému

·         Mluvící hlavy

·         Charakteristické postavy (ne moc slavné, líp neznámé)

·         Důvod proč je výrobek tak skvělý (protože se suší sublimačně atd. – nikdo tomu nerozumí, ale je to super, viz. Psychology of persvazion)

·         Novinky

·         Emoce!

 

Nepomáhá

·         Známé osobnosti

·         Kreslené filmy

·         Hudební klipy

 

Tipy

1.      Identifikace značky (lidé si musí zapamatovat brand, jméno výrobku“

a.       Název použít během prvních 10 vteřin, a pak ho často opakovat

b.      Hrajte si s názvem (např. ho hláskujte)

2.      Ukažte obal (asi spojitost pro diváka – nevím, není zmíněno)

3.      Potraviny vypadají obzvlášť chutně, když jsou v pohybu O.o

4.      Detaily (ať se lidem sbíhají sliny)

5.      Začněte požárem (šok, cokoliv, získat pozornost)

6.      Když nemáte co říct, zazpívejte to

7.      Zvukové efekty (narozdíl od hudby pomáhají)

8.      Nechte lidi mluvit na kameru (při komentáři je těžší udržet pozornost)

9.      Titulky! (stejné jako to, co je řečeno)

10.  Pozor na vizuální banality (ukažte lidem něco, co ještě neviděli)

11.  Pozor na střih (musí se to s ním umět, radši bez něj)

12.  Mnemotechniky (opakování vizuálních prvků, zvyšují identifikaci se značkou – např. auto projíždějící papírovou bariérou u Shellu)

13.  Ukažte výrobek, jak se používá

14.  V tv je možné všechno!

15.  Pozor, aby vás lidi pochopili (jasné sdělení)

 

Rozhlas

·         Představte značku hned na začátku reklamního spotu

·         Často ji zmiňujte

·         Ukažte od začátku psolcuhači výhody

·         Často je opakujte

 

Brand firmy je vším!

·         Kdo jste? Co děláte? Proč jste nejlepší? Klient to musí vědět, aby vás chtěl.

·         Pozor na jméno firmy (zkratky sucks!)

 

Boje s opozicí

·         Komplikované věci ukazujte co nejjednodušeji

·         Odzbrojte upřímností

·         Ukažte obě strany problému

·         Představte čtenáři problém ze svého hlediska

·         Zaměřte se na správnou cílovku

 

Direct mail

·         Klíčové je testování

·         Myslete na cílovku (přizpůsobujte)

·         Nejdůležitější titulek

·         Dlouhý text lepší než krátký (protože prodává)

·         Fungují fráze jako (časový press!!)

o   Omezený počet

o   Do vyprodání zásob

o   Poslední nabídka

o   Zvýhodněná cena

·         Řeknětet JAK OBJEDNAT

 

Proctor a Gamble

+

·         Testování

·         Pokračování v tom, co funguje

·         Názorné ukázky

·         Reklamy 45 vteřin

·         Emocionální přínos

·         Poze 30 % na nákup nejlepších večerních časů

-

·         Pro svou důslednoust a zásadovost jsou předvídatelní

 

Výzkum

Je nezbytný

Nedokáže

·         Říct, která kampaň bud ejnepřínosnější v dlouhodobé perspektivě

·         Jakou cenu požadovat za zboží

 

Pamatujte

·         Má smysl utrácet za výzkum nových výrobků

·         Inzerovat kontinuálně (i tehdy, když si vedeme dobře, i tehdy, když nejsou prachy)

·         Pořádat akce na malých místech, aby byla přeplněná

·         Správně cílit

Influence: psychology of persuasion

Kniha od Roberta Cialdini, amerického profesora věnujícího se psychologii a marketingu, vychází z teorie, že lidé, stejně jako zvířata, v sobě mají zabudovány určité mechanismy, které při správném impulzu spouští podvědomé reakce. Jaké impulzy to můžou být a jak se jim bránit?

Jedná se pouze o mé osobní výpisky (a budou plné pravopisných chyb :P )

·         Pouhé slůvko "protože" (zdánlivě racionální argument) v lidech spouští automatickou reakci. Lidé jsou při jeho zaslechnutí náchylnější poslouchat  (i když neuvádíme argument, zautomatizovana mysl má pocit, že ano)

·         Lidská mysl má potřebu srovnávat věci (teprve při srovnani vyniknout)

o  (Takže je třeba rozumné nejdříve zkoušet prodat drahé věci, protože když pak nabídnete levnější, už se nebudou zdát tak drahé)

 

Reciprocita

·         Podle tohoto pravidla se snažíme splatit, co máme pocit, že dlužíme

o    Není kultura, která by se toho pravidla nedrželi

o    Nezáleží na tom, jak moc máme protějšek radi, prostě chceme splatit dluh

o    Perfektně praktikovano krishnaky (Hare Krishna Hare Hare, tu knížku si vem zdarma a jestli chceš, tak mi za ni něco dej)

o    “There is an obligation to give, an obligation to receive, and an obligation to repay.”

·         Další efekt: cítíme se povinni udělat ústupek někomu, kdo udělal ústupek nám

o    Takže když si od skautíka odmítneme koupit drahý lístek  do cirkusu, aspoň si od nejkoupime levnou čokoládu, i když nám nechutná

rejection-then-retreat technique,

·         Superrior dokonce i do budoucna

 

Závazek a konzistentnost

·         Jakmile si jednou člověk dá závazek (k něčemu se rozhodne) přizpůsobí se tak, aby svému rozhodnutí věřil, považoval ho za správné (i když každý může vidět, jaká je to pitomost)

·         Konzistentnost ve smyslu nás samotných (abychom snáze žili sami se sebou)

·         Oddanost funguje ve vztahu k druhým

·         Důležité je dostat lidský obrázek o sobě samém tam kde ho potřebujete - člověk se už tomu obrázku bude snažit přizpůsobit

·         Pokud by za NĚCO byla velká odměna, tak sice vyvineme větší úsilí, ale dlouhodobě se tomu neoddáme. Kvůli malé odměně (či možná spíše vnitřnímu pocitu) už ano

·         Jak se tomu bránit:

o    Polož si otázku "udělal bych to stejné, kdybych to věděl předtím?" - tzn. rozhodl bych se stejným způsobem, kdybych měl všechny informace? - pokud ne, žene tě jenom touha po konzistentnosti

Sociální důkaz

·         Falešný smích (sitcomy) na nas funguje podobně jako falešný zvuk mláďat na krocany - vyvolává automatickou reakci, podvědomě nás nutí věřit, že něco je směšné 

·         Sociální důkaz  (95 % lidi imituje, jenom 5 % iniciuje - proto jednáme jak ostatní) - falešná dýška vyvolají pocit, že máme dát dýško taky. Dlouhá (uměle vytvořená) fronta před klubem zvyšuje pocit, že klub je dobrej.

o    Nesociálni děti sledovaly film, kde děti sledovaly hru, pak se do ní zapojily a všechny to bavilo. Tyto děti se poté spontánně začaly zapojovat do her v kolektivu. Film na ně měl nejenom takový efekt, tyto děti navíc časem začaly vést sociální život skupiny.

·         Když si něčím nejsem jistý vnitřně (postoj, náboženství), potřebuji zbytek světa (sociální důkaz), abych se v tom utvrdil

o     čím víc lidí povvažuje ideu za správnou, tím správnější bude

·         Pluralistic ignorance

o    V rizikové situaci nezasáhneme, protože očekáváme, že to udělají přihlížející > následujeme hlas davu

o    Efekt silnější, když jsme mezi lidmi, co neznáme

o    Ve městech silnější

·         Lidi se neznají

·         Větší šance, že zahlédne rizikovou situaci ve skupině

·         Rychlejší, rušnější, měnící se

·         K prolomení stačí vybrat jedince, označit ho, a říct mu, co konkrétně má dělat (volat záchranku, policii atd.)

·         Zbraně vlivu fungují lépe za určitých podmínek

·         Nejistota

·         Podobnost (napodobujeme ostatní)

o    Čím menší podoba, tím menší šance nápodoby 

Mít něco/někoho rád

·         Když někoho  máme rádi, spíše od něj nakoupíme

·         Co nás nutí mít druhé rád

o    Fyzická atraktivita

o    Podobnost

·          kupříkladu podobné oblečení

o    Komplimenty

·         I když poznáme, že je to pochlebování, má to na nás stejný efekt

o    Kontakt a kooperace

·         Co je nám familiérní, to preferujeme

·         Takže politik s "obyčejným ale dobře zapamatovatelným jménem (Novák) má větší šance na úspěch"

·         I když se pohybuješ mezi cizinci, nemusíš je začít mít rád, budeš se zdržovat podle etnicity. Naopak to v Tobě může volat větší nenávist k druhé skupině.

·         Stačí nechat skupiny soutěžit, aby se začaly nesnášet. Postav je do situace, kdy jsou naopak nuceny kooperovat, a budou se mít rádi

·         Když je někdo na naší stŗaně, budeme ho mít spíše rádi (dobrý/zlý polda)

o    Podmínky a asociace

·         Že si nás lidé asociují s něčím, ovlivňuje to, jak nás vidí (dokonce i tak simple věci, jako je dobrá/špatná zpráva)

·         Když vidíme vedle auta krásnou ženskou, spíše se nám to auto bude líbit než bez ní. Tu ženu (či její krásu) si asociujeme s autem.

·         Podobnost

·         Projevuje se např. u fanoušků sportu

·         How to protect: zeptat se, jestli mám někoho rád jen za určitých podmínek (pokud neplatí, rád ho nemám > zpozorni)

·         Mentálně oddělit prodejce od výrobku - pokud mám rád prodejce, ale ne výrobek, nekupuju

Autority

·         Poslechneme ji, i když s ní nesouhlasíme, třeba i morálně

·         Nejde o obsah, ale konotace

·         Stačí připomínat autoritu, vytvořit její zdání, s čímž pomáhá

·         Titul

·         Čím významější jsme,  za o to vyšší jsme považováni :D

·         Oblečení

·         Ozdoby (např. Fajne kára)

·         Obrana: ptát se na důvěryhodnost a upřímnost experta (otestovat si ji)

Nedostatek

·         Časový press

·         Všímáme si spíše toho, co nám uteče, než toho, co bychom mohli získat (posuzujeme věci negativisticky)

·         Nemáme rádi omezení naší svobody a reagujeme na ně - o to silněji se něco snažíme dostat

·         Když něco zakážeš, člověk to bude chtít o to víc. Aby si to logicky ospravedlnil, začne tomu připisovat přehnaně skvělé vlastnosti

·         Vzácnost funguje lépe, když něčeho bylo hodně, ale stalo se to vzácné. Když něco bylo vždycky vzácné, lidi to tolik nebere

·         Bacha na pyrhova vítězství

·         Jak se bránit:

·         Jakmile citime emocni vzruseni, tak bacha, někdo si s nami zahrává

Okamžitý vliv

·         Většinou nehodnotíme na základě všech dostupných informací, ale na základě jedné, pro nás nejvýraznější > zkuste se vyhnout unáhleným úsudkům a brát v potaz maximum informací, které jde získat. Emoce matou. 

Content and process priming: A review

Sumář zjištěných poznatků o fenoménu primingu (viz níže). (ok, nevěnuje se úplně všemu, ale těm hlavním cvětvím)

Chris Janiszewski - profesor na Warrington College of Businees; zajímá se o Branding, Price Perception, Consumer Learning, Perceived Value

Robert S. Wyer Jr - profesor na Hong Kongské Univerzitě; katedra marketingu

                       

Úvod

Priming  = tělo automaticky reaguje na určité stimuly, což se projevuje při reakcích na následující stimuly. Tento efekt pracuje na úrovni podvědomí, jeho automatické reakci je těžké se ubránit. (Viz Influence: the psychology of persuasion)

 

Priming má 5 základních charakteristik

  1. Musí přijít spouštěcí podnět (spustí proces) a cílový podnět (projeví se efekt procesu)
  2. Spouštěcí podmět musí změnit úsudek o cílovém podnětu
  3. Specifická charakteristik primingu musí být zodpovědná za změněnou rekaci na cílový podnět
  4. Vliv primingu by měl být jenom dočasný
  5. Účinky primingu jsou nevědomé; jakmile si je jedinec uvěodmí, může se je snažit ovlivnit

 

2 druhy primingu (je jich ale i víc)

Obsahový priming = snaha ovlivnit obsah (čehokoliv) > efekt na kognitivní procesy

Kognitivní proces priming = kognitivní funkce mysli slouží ke zpracování informací, získávání poznatků a k procesu chápání věcí. Kognitivní priming tedy ovlivňují procesy, které fungují při zpracování obsahu

 

Přímý a nepřímý priming

  • Přímý = pokud stimul zvyšuje přístupnost člověka obsahu (jedná se tedy o přímý důsledek stimulu)
  • Nepřímý = pokud stimul zvyšuje přístupnost člověka k obsahu, který je asociován s obsahem, který nese efekt přímého primingu (tudíž tento asociativní obsah ovlivňuje následnou percepci, soudy nebo chování)

 

Obsahový priming

 

  • se projevuje, když přijímání informace udělá mentální reprezentaci té informaci více přístupnou. (např. ztučnění v textu, nebo názorný příklad :P )
  • přístupnější obsah může ovlivnit následnou reakci/ odpověď > přístupnější obsah zvyšuje šanci, že obsah bude integrován do následného vnímání, soudů a rozhodování

 

Znalost se skládá ze 4 druhů obsahu

  • sémantického
  • citového
  • motivovaného (zaměřeného na cíl)
  • behaviorálního

 

Sémantické (slovní a znakové)

Sémantický přímý – asociace primárních symbolů (úspěšný, skvělý) s konkrétní věcí

Sémantický nepřímý – asociace sekundárních symbolů (barev a jejich významů atd.) s konkrétní věcí

Speciální případ – vnější ovlivňování jako tužka v puse při pozorování animáků atd. Nebo úsměv/zamračení může vyvolat pocit (asociovat) dobro/zlo.

 

Cílový priming

Direct – přímý cíl lidi popostrčil k něčemu (být sociální > koupit si lístek na ples atd.)

Nepřímé – myšlenka dožene k asociativnímu činu (např. myšlenka na přítele > pomůžu v sociálním experimentu (hlavní je to, že jsem ochotný pomoct)).

 

Citový priming

Emoce je reprezentována v paměťovém uzlu a myšlenky, víry, cíle a chování, které jsme zažili při nějaké emoci, zůstanou s touto emocí asociovány (strach >  útěk)

 

Přímý

  • Emoce mají nízký efekt na vyhodnocení produktu samotného – záleží na kvalitě (charakteristikách) produktu
  • Když vidíme používání produktu, jsme náchylnější k jeho používání, když o něm slyšíme, jsme náchylnější k jeho popisování

Nepřímý

  • Těžké odlišitelné od přímého
  • Nepřímý priming přes cíl může být pro atlety, kteří selhávají v dosažení dobrých studijních výsledků > špatný pocit > omezení sportu na úkor vědy

Speciální případ (priming emočně-sémantický)

  • Určitá nálada nás činí přístupnějšími určitému obsahu = podle vstupní nálady hodnotíme i obsah sdělení¨
  • Efekt náladové shody vyžaduje
    • Intenzivní emoční priming
    • Obsah bude odpovídat soudu
    • Soud vyžaduje konstruktivní proces
    • Osoba nebude motivována k tomu, aby se oprostila od emocí

 

Behavioral priming

Fyzické chování (aktivita) má vliv na chování a soudy, protože druh aktivity cosi asociuje (vyvolává v člověku efekt). – např. běh dává pocit volnosti, rychlosti atd. Asociují sémantický koncept aktivity, spěchu, atletiky. Proto je fyzické chování reprezentováno jako spešl kognitivní věc asociovatelná se sémantikou, emocí i cílem.

 

Přímé

  • Pozorovatel spíše udělá něco, co zrovna viděl (spíše se rozeběhnu, když kolem mě někdo proběhne) – tzv. mimikry (napodobování) (možné kvůli neuronům, které primátům umožňují napodobování a učení)
  • Má to své hranice
    • Nápodoba musí být snadná
    • Proveditelná, když lidé mají určitý cíl (třeba si zlepšit fyzičku)
    • Musí být vhodná kontextu (nerozeběhnu se, když jsem v obleku) – nebo napodobím lízání zmrzliny z rukou huboněra, ale ne když ju líže tlusťoch
    • Člověk musí být citlivý ke kontextuální informaci
    • Ovlivněno náladou.

Nepřímé

  • když se behaviorální priming objeví, když aktivace sémantického, cílového nebo emoční obsahu udělá behaviorální spojení s obsahem více přístupné, a proto spíše proveditelné
  • naštvaný učitel dá spíše elektrický šok studentovi
  • silná asociace mezi cílem a chováním by měla udělat chování více přístupné (chci být silný, a abych byl, musím víc cvičit – a proto budu spíš cvičit)
  • slova asociující žízeň (džus, voda etc.) budou přístupnější, když lidi mají žízeň

 

Procedural priming

  • procedurální znalost je znalost o tom, jak dělat věci (co následuje po čem – nejdřív si navlíknu tkaničky, potom si zavážu boty)
  • procedurální znalost může být primingována
  • lidé byli nejdříve povzbuzování k souhlasu nebo hádce – taktoovlivněni byli vystaveni reklamě – jejich nastavení ovlivnilo názor na reklamu (souhlas/hledání důvodů proti)
  • cílově orientované chování většinou vyjde do
    • hledání alternativní cesty
    • hledání kroků, které vedou k dosažení cíle
      • když už si takhle ale jednou zvolí kroky, později kroky následují i bez toho, aby znovu zvážili, jestli je dovedou do cíle
      • (účastníci dostali možnost nakoupit produkt za vysokou/nízkou cenu. Potom dostali možnost koupit jiný produkt za normální cenu. Ti, kteří nakoupili 1. produkt, spíše inklinovali k tomu nakoupit i druhý)
      • (další účastníkům několik zvířat k nákupu a zeptali se, které preferují. Druhý skupiny se zeptali, které ze zvířat má lepší atributy. Obě skupiny byly nastaveny na „nakupování“ a úplně zapomněly na možnost „vůbec nenakupovat“)

 

Modely obsahového primingu (neprokázané teorie)

·         Model zařazení/vyloučení

o   Vysvětluje efekt asimilace a kontrastu

o   Sémantický priming může sloužit k definování cíle (asimilace), nebo k souzení cíle (vyloučení)

·         Modely vysvětlující vliv sémantického primingu a/nebo cílů

o   Stereotypní priming může aktivovat sémantický kontext (jako homosexualita aktivuje ženskost (sémantický kontext > asociace sémantického kontextu))

·         Modely vysvětlující vliv sémantického obsahu, cílů a/nebo chování

o   Percepce cíle aktivuje cíl, povzbudí instrumentální (pomocné) chování

·         Model koše

o   Jednotky znalostí jsou uloženy v obsahově-adresovatelných „koších“

o   Jakmile obdržíme stimul, prohledáme koše, najdeme důležité info, okopírujeme ji a po jejím užití ji vrátíme na vrchol koše – čím ji zmnožíme a učiníme náchylnější pro pozdější použití

o   Aplikovatelné na všechny druhy znalostí (sémantika, cíle, emoce atd.)

·         Model spojujících principů

o   3 principy

§  Paralelně se omezující podmínky

·         aktivní obsah obsahuje nejenom korespondující body, ale i facilitátory (prostředníky) a inhibiční (potlačující) spojky mezi nimi.

·         Každý nový kus informace aktualizuje konfiguraci těchto spojů, takže systém získává novou balanci

§  Znalost významu emocí

·         Kulturní očekávání ovlivňuje

o   Jak bude sociální kontext interpretován

o   Dovoluje osobě předpokládat očekávatelný dopad sociálního chování

·         Tzn. ukazuje cestu vyjádření toho, jak jsou prostředky vyhodnocovány s respektem ke specifickým cílům

§  Sémantické ukazatele

·         Umožňují existenci spojek mezi sémantickým kontextem, jazykovou korelací a vnímáním, emocemi a motorickou reprezentací

o   Priming je dynamický akt závislý na rozhraní mezi kognitivní reprezentací a sociálním kontextem

·         Interface model

o   Prime dělá obsah přístupným

 

Kognitivní procesuální priming

= mentální akt, který vede k manipulaci, transformaci a rozpoznání obsahu

·         Vzrůstající přístupnost procesu zvýší pravděpodobnost, že bude použit i v následujícím úkolu

·         Zkoumán skrze

o   Použití primů ke vzrůstu dostupnosti jednoho nebo jiného kognitivního procesu

o   Poskytnutím účastníků s kontatním setem obsahu

o   Pozorvání výsledků sensitivních k soutěžním cestám na procesu obsahu

·         Vstupní obsah je stejný za různých primingových podmínek

 

 

Procesuální priming

 Přímý

·         Když vykonání procesu v čase udělá stejný proces přístupnějším pro následující kognitivní úkol

·         Může se objevit ve všech fázích informačního procesu (pochopení, vzpomínání, vyvozování závěrů, generace odpovědi)

o   Experiment: lidé vystavení postupnému vnímání (mísa a sladkosti) byli schopni snáze vyřešit Úkol se svíčkou (Candle problem) než ti, kteří byli vystaveni celkovému vnímání (mísa sladkostí)

o   Experiment: ohodnoťte hotely od nejlepšího po nejhorší / nejhoršího po nejlepší > ti, kteří hodnotili od nejlepšího, vyhodnocovali hotely jako lepší, než druhá skupina (nastavení na pozitivní vyhodnocování situace)

·         Chování zaujaté v určitém okamžiku tedy ovlivňuje i naše následné chování!

 

Nepřímý

·         Když sémantický koncept, efekt nebo cíl priminguje kognitivní proces

·         Prime dělá proces přístupnější, protože je spojovaný s obsahem

o   Experiment: vystavení lidí jménům rychlých/pomalých zvířat ovlivnilo rychlost vyplňování následného testu

 

Procesuální orientace

·         V určitých situacích prime napomáhá širšímu spektru procesů

·         Podle Teorie konstrukčních úrovní (Construal level theory) lidé vnímají blízké události za použití konkrétních konstrualit a vzdálené za použití abstraktních kontrualit.

Construals = (sociologie) to, jak lidé vnímají, srovnávají a interpretují svět kolem nich

·         Soudy obsahující časové, fyzické, sociální či hypotetické vzdáleností mohou ovlivnit rozhodnutí o určitých tématech. 

·         Přímá manipulace konstruality ve vstupní situaci může mít vliv na konstrualitu v následující situaci

 

Modely procesuálního primingu

·         Paměť

o   Různé okolnosti mohou ovlivnit zapamatování

o   Různé okolnosti mohou ovlivnit vybavení určitých věcí

·         Provedení jakéhokoliv kognitivního procesu je důsledkem aktivace cíle

o   Procesuální cíle jsou znalosti o tom, jak reprezentovat, transformovat a integrovat kontext

·         Hybridní model

o   Využívá obsahový priming v procesuálním

o   „když se stane X, potom nastane Y“

 

Jsou obsah a procesuální priming nezávislé?

·         Experiment: účastníci se značkou Red Bull byli nošením značky povzbuzeni k tomu, aby podstupovali větší risk ve hře (jezdili v závodní hře rychleji)

o   Red bull asociován s divokým životním stylem > agrese, napětí = obsah ovlivňuje procesuální chování

Model obsahovo-procesuálního primingu

            Síť asociací

·         Model asociativní paměti – model obsahuje kromě obsahových uzlů i procesuální uzly

o   Obsahové uzly (Sémantické, cílové, emoční a behaviorální)

o   Procesuální uzly (ukazatele kognitivních operací)

> Existují ve sdílené asociativní síti.

·         Obsahové uzly mají

o   úroveň aktivace. Čím je úroveň aktivace vyšší, tím spíše bude obsah použit v procesu.

o   Úroveň diagnosticky (?). Čím je vyšší, tím spíše bude obsah použit v procesu.

·         Procesuální uzly mají

o   Úroveň aktivace. Čím je vyšší, tím spíše k procesu dojde.

·         Obsahuje

o   obsah > obsahové asociace

o   proces > procesuální asociace

o   obsah > procesuální asociace

·         aktivační úroveň cílového uzlu je sumou

o   základní úrovně aktivací

o   příchozích aktivací z asociativních uzlů

·         síla asociační cesty záleží na

o   frekvenci aktuálních aktivací/exekucí

o   novosti

Psychologie reklamy

Vysekalová, Jitka a kol. 2007. Psychologie reklamy. Havlíčkův Brod: Grada Publishing..

(osobní výpisky)

  • Selektivní pozornost – tj. tendence lidí registrovat jenom ty podněty, které

o   odpovídají jeho běžným potřebám,

o   očekává,

o   se výrazně liší od ostatních

  • Selektivní zapamatování – příjemce si většinou pamatuje jenom to, co zapadá do jeho mentálních vzorů, a vybírá si hlavně takové informace, které podporují jeho názory.

Psychologické poznatky říkají, že člověk většinou přikládá největší význam informacím, které se vztahují k jeho vlastní osobě. Ty působí na jeho sebepojetí (…) a na sebeorganizační funkci, která slouží k zachování a přežití organizmu.“ (Vysekalová, J. a kol. 2007: 31-32)

 

Sebekontrola

zdroj

Náhrada odměny (reward substitution)

  • čím dále v čase něco je, tím méně důležité/motivující to je (např. rakovina, obezita atd.)
  • pokud chceme překonat sami sebe, musíme si něco nepříjemného spojit s něčím příjemným TEĎ, v okamžiku, kdy to děláme
  • např. proběhnutí se slibem masáže, redukční jídleníček s koukáním na oblíbený seriál atd. 
 
Potřebujeme k ní 2 věci:
  1. možnost měření 
  2. a pozitivní/negativní feedback
 
Lítost
  • litujeme, když jsme něco mohli mít, ale nedosáhli jsme toho
  • jde se motivovat tím, že myslíme na něco, co jsme mohli mít, ale nemáme kvůli své slabosti
 

Odysseův kontrakt

  • Odysseus požádal námořníky, aby ho přivázali ke stěžni - mohl slyšet sirény, ale nemohl se k nim dostat
  • udělám něco, co mi zabrání chovat se v budoucnu špatně

Jak mluvit, aby nám bylo nasloucháno

Chyby při komunikaci

  1. Pomluvy
  2. Odsuzování
  3. Negativita
  4. Stěžování sí
  5. Výmluvy (omluvy)
  6. Zveličování
  7. Dogmatismus
Mluv takto a nikdo Tě poslouchat nebude.
 
 

Dobré zvyky pro komunikaci

  1. Poctivost (buď přímý a upřímný)
  2. autenticity (buď sebou)
  3. Integrity (skutečně dělat to, co říkáš)
  4. Láska (přát lidem to nejlepší)
 

Co dál se dá ovlivnit

  1. Hloubka hlasu - hlubší evokuje důvěru, sílu, autoritu.
  2. Barva hlasu - preferujeme zajímavější, hladší, "čokoládové" hlasy
  3. Prozódie - tzn. hra s tempem jazyka, tzn. nemluvíme monoténě.
  4. Tempo - velmi silné je odmlčení se.
  5. Intenzita hlasu 
  6. Hlasitost
 

Cvičení před proslovy

  1. Ruce nahoru, hluboký nádech, výdech se zvukem (aaah), ruce s výdechem dolů. 2x
  2. Rty opakují "ba, ba, ba"
  3. Rty opakují "brbrbrbrbr" (jako dítě dělající auto)
  4. Zdůrazněné opakování "la-la-la"
  5. Potom "Rrrrrrrr"
  6. Zvuk "Weeeeaaaaaw" - začněme co nejvýš, klesneme co nejníž a zpět
 
 

5 vlastností úspěchu

1) Pěstuj intuici

  • zamýšlej se nad každým úkonem, který děláš
  • koncentrujte se na přítomný okamžik
  • rozhodujte se za sebe, nespoléhejte na rady a rozhodnutí ostatních
2) Nepochybuj o sobě
  • kdo o sobě pochybuje, s tím se dá snadno mannipulovat
  • nikdy nedávejte najevo nejistotu
3) Neustupujte od svých rozhodnutí
 
S tím vám pomůže technika STOP:
  • Step back vás vybízí, abyste se oddělili od situace a pokusili se nahlídnout na ni s odstupem.
  • Think je zamýšlející částí a prostorem pro kladení otázek typu : „Jaká je situace doopravdy?“ „Co je pravdivé?“ „Kde to cítím?“ „Jaké jsou moje možnosti?“ „Jakým překážkám a bariérám čelím?“
  • Organize thinking je moment pro uspořádání myšlenek a čas na to: „Co udělám?“ „Jaký mám plán?“
  • Proceed následuje ve chvíli, kdy máte rozmyšleno a rozejdete se dál. Pokračujte, podnikněte další kroky s jasným pochopením situace.
4) Nevzdávejte se
5) Vůle
  •  Motivace je čistě osobní hnací síla, kterou vám nikdo nemůže imprintovat do vaší mysli.
  • Musíte si ji pěstovat
  • čím více a častěji na ní budete pracovat, tím více jí budete mít
 
 

Pravidla

KISSS “Keep it simple, stupid, but sexy.”

technika STOP:
  • Step back vás vybízí, abyste se oddělili od situace a pokusili se nahlídnout na ni s odstupem.
  • Think je zamýšlející částí a prostorem pro kladení otázek typu : „Jaká je situace doopravdy?“ „Co je pravdivé?“ „Kde to cítím?“ „Jaké jsou moje možnosti?“ „Jakým překážkám a bariérám čelím?“
  • Organize thinking je moment pro uspořádání myšlenek a čas na to: „Co udělám?“ „Jaký mám plán?“
  • Proceed následuje ve chvíli, kdy máte rozmyšleno a rozejdete se dál. Pokračujte, podnikněte další kroky s jasným pochopením situace.


 

1 | 2 >>

Time-management

Rady Andreje Mikuly

Autor webu Time-management

  • know-how není know-what. Nestačí vědět, jak udělat práci. Důležitější je vědět, co je hlavním cílem. VŽDYCKY SE PTEJ PO CÍLI!
Manažér robí veci správne. 
Líder robí správne veci.” 
– Warren Bennis
“Prekážky sú to, čo vidíte, keď sa prestanete dívať na svoj cieľ.”
  — Brian Tracy. 
  • Ako zistiť, čo je skutočne podstatné? Úlohe, ktorej ste sa dlho vyhýbali, by ste 
    mali venovať najviac pozornosti a čo najskôr ju dokončiť. Presne tu sa skrýva najväčší potenciál – v 
    práci, ktorú zatiaľ neviete robiť dobre, ale tušíte, že by ste sa ju mali naučiť.
“Plánujte iba 4-5 hodín skutočnej práce na deň”
 – David Heinemeier Hansson
  • Berte každé “nie” ako “zatiaľ nie”
  • Povedzte sami sebe, že ste najlepší.
 

Soustředění na práce

  1. na stole je jenom nástroj, který používám (počítač / pero a papír / kalašnikov)
  2. zavřu oči a zhluboka dýchám. nad ničím nepřemýšlím, soustředím se jenom na dýchání
  3. až jsem klidný, otevřu oči a začnu pracovat
 

Home office

  • vytvoř si pravidelný režim jako v zaměstnání
  • udělej si TO DO list - měsíční, týdenní a denní
 
 
 

Feedback

Ondřej Neff

Víte, já nerad hodnotím cizí práce, hodnotit má nakladatel a pak kritik, který ale sám nic nepíše. Nicméně obě verze jsem si přečetl a nevidím mezi nimi rozdílu v míře špatnosti.
Vybírám ze svého desatera
https://neff.cz/psani/06_desatero920725.html
:
06) Krátká povídka, toť gradovaný a pointovaný obrázek jediného nápadu. V povídce zpravidla sleduji příběh jedné osoby, přičemž ostatní postavy hrají podpůrnou roli; děj se odehrává v statické dimenzi jedné situace. V novele sledujeme konflikt několika postav (ideální počet tři až pět) a situace je v dynamické dimenzi vývoje situace. V románu složitě rozvíjíme interakci několika vzájemně propojených dějových rovin. Čím delší je žánrový útvar, tím se vzdalujeme od prostého nápadu; ten přestává být jádrem a stává se pozadím pro lidské interakce.
 
07) Každý žánr, od krátké povídky po román, je založen na konfliktu vůlí postav. Každá musí o něco usilovat. Je třeba se ptát: Co chce tato postava? Pakliže nechce nic, je zbytečná. Pakliže chce bezezbytku totéž co jiná postava, je také zbytečná. Realizace chtění jedné postavy by mělo kolidovat s možností realizace chtění jiné postavy, pak vzniká dynamická vazba.
 
08) Čím úspornější je žánr, tím ráznější musí být nástup. U krátké povídky je kritické místo v prvním a druhém odstavci: běda, pokud v nich není vyjádřena podstata konfliktu.
 
09) Čím epičtější je žánr, tím lépe připravený musí být závěr. V novele a románu je kritické místo v poslední třetině. Běda, pokud rozuzlení spadne z nebe na posledních třech stránkách.
 
Vy tu máte tři figury, Baudelaira, nevím čím se provinil že ho tím trestáte, pak mladého eféba a upírku. Upírka je honí - proč? Oni utíkají - proč? Zápletka tu není žádná, v závěru užvaněné vysvětlování o nějakém faráři, který v povídce nevystupuje.
 
Je to naprosto nesourodý guláš. Napravit nelze, je falešně postavený. To, že nemůžete jen tak mýrnixdýrnix opisovat cizí překlad poezi,e je podružné a také nebudu pitvat jazyk, který je bohužel poznamenaný necitlivostí k jazykové stylizaci.
 
Na vašem místě bych to zahodil a napsal něco jiného. Máte ovšem možnost, kterou asi využijete, že si řeknete, že jsem pitomec který tomu nerozumí a že si mám vysrat voko.
 
Takže se mějte dobře,
 
ač to tak nevypadá držím vám palce
 
Váš
 
Ondřej Neff
 

Smysl života

Stavět otázky

... a znějisťovat. Otevírat nové pohledy na věc. Nikdy nic není absolutní... ale nikdo to nechápe.

Životní cíle

Naučit se toho co nejvíc

·         takže chci hodně číst a hodně cestovat