Základní komponenty příběhu

„Každá vyprávěná historka se skládá v podstatě ze tří základních komponentů: hrdiny (prostě té postavy, kterou zrovna chcete zpracovat), kulis (tedy světa, v němž se pohybuje) a vlastního příběhu (čili zápletky aneb fabule). Navzájem se ovlivňují tak jako dva úhly trojúhelníku určují...
„Podle mě se sestávají povídky a romány ze tří částí: z vyprávění, které posunuje příběh z bodu A do bodu B a postupně až do bodu Z, z popisu, který pro čtenáře vytváří smyslové vjemy, a přímé řeči, která oživuje postavy. Možná si říkáte, kde se mi v tom všem ztratila zápletka....
„Jsou romanopisci, kteří postupují od detailu k celku, od jedné části k druhé, nechávajíce se sami překvapovat rozvíjejícím se příběhem, jak poutník jdoucí do neznáma. A pak jsou ti, kteří opracovávají román jako tesař sochu, to jest hned od počátku jako celek, střídavě ze všech stran...
Stephen King v O psaní prohlašuje, že předem nevymýšlí zápletky. Dle vlastních slov párkrát zkusil psát příběh s předem vymyšleným závěrem a dobře to dopadlo jenom v jednom případě (román Mrtvá zóna). Příběhy přirovnává k fosiliím, které spisovatel vykutává ze země. Kolik...
Nemáte-li zrovna inspiraci, můžete využít cvičení, které nabízí František Hrdlička ve svém Průvodci po literárním řemesle. Udělejte si tabulku o třech sloupcích: POSTAVA, PŘEDMĚT a PROSTŘEDÍ. „Pod každý nadpis (zprvu nezávisle na ostatních kolonkách) napište asi pět příkladů (výrazů), od nichž si...
Juraj Červenák radí pravý opak toho, co King: „Nevrhněte se hned do psaní. Sepište si podrobný koncept. (…) Vezmu si svůj ohmataný sešit v tvrdých deskách, do ruky obyčejnou propisku, někde se pohodlně uvelebím a začnu si čmárat poznámky. O hlavním hrdinovi i ostatních postavách, o prostředí,...
Nevím, jak své příběhy prožívají ostatní pisálci. Já je prožívám mnoha způsoby: v těle svých hrdinů, stoje vedle nich, často z pozice vševědoucího boha, ačkoliv občas ani já nevím, kde je takříkajíc zakopaný pes. Nápady přicházejí a odcházejí, někdy je chytnu, někdy nechám být. Občas je...
 „Příběh je tedy definován postavami, jevištěm a pravidly, jež úzce s jevištěm a postavami souvisí. Tyto tři faktory určují povahu přípustných zvratů.“ 39) Čímž se Neff snaží říct asi toto: Máme několik míst, na nichž sledujeme osudy hrdinů. Když se hrdinové dostanou do problémů, musí...
Ondřej Neff se v jednom svém článku zaměřil na problematiku šokování čtenáře netypickým prostředím, faktem, událostí… 42) Podle něj, chcete-li přijít s příběhovým šokem (světem ovládaným muslimy, čínskými konzervami plněnými masem amerických prezidentů apod.), musíte to udělat co...
… neboli obtesávání problému, až vynikne jeho tvar, alespoň tak o tom mluví Jiří Pavlovský. 43) Jde o to, že přímo nezmíníme daný problém, jenom ho naznačujeme, nenápadně se k němu vracíme, případně se mu úzkostlivě vyhýbáme. Nikdy o něm nemluvíme naplno. Záleží na čtenářově inteligenci,...
1 | 2 >>